Monday 30 September 2013

KETAM LEMBUT KUALA GULA PERAK

Pada 16 Mac 2013 yg lalu aku bersama keluarga dalam misi untuk mencari ketam lembut di Kuala Gula, Perak. Kuala Gula merupakan sebuah perkampungan nelayan dan terletak di dalam Daerah Kerian, lebih kurang 50km daripada Taiping. Kebetulan aku balik kpg di Changkat Jering, so panjangkan kaki menerjah Ke Kuala Gula.


 
Sampai di Kuala Gula dalam jam 4 petang. Kebetulan hujan turun dengan lebatnya. Sampai di jeti isteri pun tanya kat pak cik di jeti untuk beli ketam lembut fresh. Pak cik tu cakap jam 7.00-7.30 ptg baru samapai. Itu pun dah ada org tempah. Kalau ada lebih baru boleh beli. Aiseymen, tak kan nak tunggu smp jam 7, lama lagi tu lg pun hujan lebat. Kemudian pak cik cakap, kalau nak makan boleh pergi kat restoran sebelah tu, depa ada jual.
 
 
Kami sekeluarga pun redah hujan pi ke Restoran JS Muara sebuah restoran terapung. Terletak di jeti Kuala Gula juga. Walaupun retoran bergoyang-goyang dan kebanyakan meja dah basah, kami just duduk dan order sebab alang2 dah smp. Kami just oder ketam lembut goreng dalam 5 ekor. Ketam lembut ni boleh dimakan bersama kulit2nya sebab semuanya lembut dan boleh dimakan, itu yg kelainannya.

 
Kami sekeluarga pun menikmati ketam lembut goreng. Licin liau hanya sekelip mata. haha..lapar gamaknya time2 hujan ni. Nak beli yg fresh masih belum sampai. Tapi permandangan di jeti ni amat tenang dan menarik. Sedang lepak di restoran, ternampak 2 org mak cik baru balik dari laut. Aku pun pi tengok, kot2 ada ketam lembut tapi yg ada hanya ketam nipah. Mak cik tu cakap harga ketam nipah rm10 sekilo, aku nak beli tp ketam masih belum diikat. kalau nak, kena tunggu sejam lagi. so tak jadi la nak beli. lain kali kami singgah lagi di kuala gula.

 

1 comment:

  1. As-Salam. Bab bergoyang kat restoran JS Muara ni memang tak boleh blah..terasa sgt .. lagi2 kalau ada 2-3 bot lalu .... perghhh memang mencabar. Tapi bila air surut tak rasa sangat.

    Saya pun suka makan di sini .... makan ketam lembut dan siakap ... fresh.


    HASRULHASSAN.COM

    ReplyDelete