Sunday 29 September 2013

IKAN OH IKAN

Pasar borong selangor menjadi tempat aku beli ikan2. Yang jom pi pasar beli ikan....ajakan aku kepada isteri. Jam 7 pg kami pun gerak dan sampai jam 7.20 pg. Org tak begitu ramai, so tak lah sesak sangat nak membeli belah.

Ikan pertama yg kami beli ada ikan gelama. Lama dah aku x mkn ikn ni. Tgk pun besar2, harga cuma rm6.00 sekilo. Aku pun ambil sekilo ada la dlm 5 ekor kot. Jln2 lg dan ternampak ikn gerut. Rasa nak beli tp nak survey dulu harganya. org makin ramai dan aku pun nampak ikn yg wajib d beli. Ikn yg kami sekeluarga suka mkn, murah dan sedap. 2 kilo aku beli. Ikannya adalah ikn keli harganya cuma rm4.30 sekilo. 

Ikn yg paling aku x suka mkn time dok belajaq tp kini menjadi ikn yg wajib di beli. Jawapannya ikan cencaru atau nama glemornya ikn jaket. Ikn ni pun dah mahal dulu plg murah. Hari ni ikn jaket rm5.50 sekilo. Ikn ni aku suka buat msk sumbat sambal kelapa. Aku minta brader tu tlg siang dan belah belakangnya. 

Rasa di hati nak beli ikn talapia merah. Tp yg ada semuanya kecik2, so x jd nak beli. Ikn talapia buat bakar or grg sambal pun sedap. Hari ni kecewa x dpt ikn talapia. Tp aku dah bercdg nak beli ikn gerut sbg pengganti. Tiba2 aku ternampak ikn yg arwah abahku suka mkn..ikn mayong. Aku pun pilih moga2 dapat yg ada telor. Aku ambil 2 ekor harga rm7.00 sekilo. Ikn mayong sedap di masak gulai/kari. Mujur bini pandai masak gulai.

Nasib baik aku teringat nak beli ikn gerut. Aku pi blk kedai pertama yg aku singgah dan beli ikn gerut seekor rm12.00. Harganya rm14 sekilo. Cadang nak masak ikn bkr petai mlm ni. Aku lah nak kena masak nampak gayanyer. Tp hari ni aku ada mood nak memasak. Dptlah bini rehat sambil menikmati resepi aku....

Lepas itu ternampk pulak ikn sardin, besar2 n fresh. Terus angkat sekilo. Harga rm6 sekilo. Ok la, kalau kat kedai runcit d rumah aku mau rm12 sekilo. bini pulak beli ikn kecil2 cam ikn bilis. Aku pun x tahu apa ke namanya. Ikn ni grg aja memang sedap boleh mkn dgn tulang sekali. ikn ni aku pernah mkn masa aku di labuan. Masa itu member pi menjala je blkg rumah dan dpt mkn yg fresh. Memang sedap ikn ni.

Lebih kurang sejam shopping, plastik dah penuh kiri kanan, so apa lg balik la. Bajet hari ni rm100 untuk stok ikn selama 2 minggu. Maksudnya utk seminggu rm50..ok tu. Kalau beli ikn di kedai runcit mau cecah rm100 seminggu. minggu ni harga ikn agak murah. Cuma minggu ni x beli ayam. Aku just beli ayam jika ikn dah habis. Aym beli kat econ save murah dlm rm6.50 sekilo. Kat pasar hr ni rm7.50 sekilo. Itu kisah aku di pasar borong selangor pd pg ini. Moh ke pasar wehh nak jimat brg dapur.

No comments:

Post a Comment