Tuesday 1 October 2013

PEMANDU MALAYSIA GANGSTER

Sedang aku memandu pagi tadi, tiba-tiba prapp kilauan cahaya memancar. Rupanya kamera AES yang memancar sebelum simpang ke tol Kajang. Aku tengok meter 80km/jam, so orang sebelah aku yg laju tu sebab dia memotong aku...mesti meter lebih 90km/jam. Walaupun dan ada 3 papan tanda kedabak besar masih lg memandu laju. Tak paham..tak paham perangai pemandu ni.
 
Orang Malaysia terkenal dengan sikap lemah lembut dan peramah. Tetapi apabila memegang stereng kereta atau berada di atas motosikal sikap mereka telah berubah 360 darjah. Sikap mementingkan diri, sombong, ganas, gangster dan semua sifat buruk yg lain ada pada mereka.
 
Pagi ni nyaris nak berlaku kemalangan antara motosikal dan motosikal yg lain. Dia main cilok sana sini tak melihat org lain. Walaupun dah hampir nak eksiden tapi sikap penunggang motosikal tu tak berubah juga. Sakit jiwa aku rasa depa ni.
 
Pemandu kereta pula seperti tidak ada brek. Bawa selaju mungkin dan macam nak langgar org lain. Banyak kali aku diperlakukan sedemikian. Biasanya aku bg jalan, biarlah depa nak laju. Tapi kenapa nak tergesa-gesa, semua org pun nak pergi kerja. Itulah sebab kemalangan di Malaysia antara yang tertinggi di dunia. Ada juga pemandu yg hisap rokok dan baling puntung sesuka hati dan puntung rokok berapi atas jalan raya.

Memang gangsterlah pemandu kenderaan di Malaysia. Kalu buat dokumentari khas mengenai sikap pemandu Malaysia pun bagus. Tunjukkan kat semua sikap sebenar mereka apabila berada atas jalan raya.

No comments:

Post a Comment